Elektronische identiteitskaart (eID)

Het lokaal bestuur Buggenhout levert biometrische identiteitskaarten af. Dat betekent dat u zowel bij de aanvraag als de afhaling van uw identiteitskaart uw vingerafdrukken moet geven. Uw huidige identiteitskaart blijft geldig tot de vervaldatum.

Met een Belgische identiteitskaart (eID) kunt u aantonen dat u ingeschreven bent in het bevolkingsregister van België en kunt u in het buitenland uw nationaliteit en identiteit bewijzen.

In de eID zit een microchip waarmee u:

  • uw identiteit online kunt bevestigen
  • vanaf 18 jaar documenten elektronisch kunt ondertekenen

 Vanaf 15 jaar bent u verplicht om uw identiteitskaart altijd bij u te hebben.

Geldigheidsduur

De geldigheidsduur van een eID is 10 jaar, uitgezonderd:

  • de eID voor jongeren van 12 tot 18 jaar: 6 jaar geldig.
  • de eID voor personen vanaf 75 jaar: 30 jaar geldig, maar het certificaat voor de elektronische handtekening moet wel om de 10 jaar vernieuwd worden.

U vindt de geldigheidsduur aan de voorzijde van uw kaart.

Als Belg bent u altijd verantwoordelijk om uw eigen identiteitsdocumenten te beheren. Hou daarom zelf de vervaldatum in het oog. Het is altijd mogelijk dat uw oproepingskaart voor een nieuwe eID verloren is gegaan. Hebt u 3 weken voor de vervaldatum van uw eID nog geen oproepingskaart ontvangen? Vraag dan onmiddellijk zelf bij uw Lokaal Bestuur een nieuwe eID aan.

 

Procedure

Aanvragen (met oproepingskaart of op eigen initiatief)

  • Maak steeds een afspraak!
  • Vanaf de leeftijd van 12 jaar krijgt u, van de gemeente waar u woont, automatisch een oproepingskaart om uw eID aan te vragen bij de dienst burgerzaken.
    Ook als de geldigheidsperiode van uw eID verloopt, krijgt u automatisch een oproepingskaart om een nieuwe eID aan te vragen.
  • Kinderen die 12 jaar worden en nog een geldig Kids-ID hebben, krijgen pas automatisch een eID op het moment dat hun Kids-ID vervalt, ten laatste op de leeftijd van 14 jaar en 9 maanden.
  • In een aantal gevallen kunt u ook op eigen initiatief een eID aanvragen bij uw Lokaal Bestuur:
    - als uw eID verloren, gestolen of beschadigd is
    - als uw pasfoto niet meer gelijkend is
    - als u van naam of geslacht verandert
    - bij een inschrijving na verblijf in het buitenland of ambtelijke schrapping
    - als u een kaart aanvraagt in een andere landstaal.
  • Ga met uw oproepingskaart, een recente pasfoto en uw huidige identiteitskaart naar uw Lokaal Bestuur om de eID aan te vragen.

Is uw eID gestolen? Meld de diefstal van uw eID eerst bij de politie van de plaats waar de diefstal heeft plaatsgevonden (of bij de lokale politie van uw gemeente) én daarna bij uw lokaal bestuur.  U kan ook steeds aangifte doen bij DOCSTOP op het nummer 0800 21 23 21 23. Dit nummer is 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar van gelijk waar ter wereld.

Opgelet! Een als gestolen of verloren gesignaleerd paspoort of eID is niet langer geldig. Zelfs als het document wordt teruggevonden, mag u het niet meer gebruiken.

Afhalen

  • Na 2 tot 3 weken krijgt u per post uw pin- en pukcode toegestuurd.
    • U kan, zonder afspraak, uw eID afhalen aan de onthaalbalie. Vergeet zeker je pin- en pukcodes niet mee te nemen.
    • Uw pincode kunt u bij de afhaling nog wijzigen als u dat wenst (minimum 4, maximum 12 cijfers). U hebt uw pincode nodig elke keer u uw eID wilt gebruiken.
    • U hebt uw pukcode nodig om uw pincode de eerste keer in te stellen of, als u uw pincode niet meer kent, de pincode wilt wijzigen of deblokkeren.

De tarieven voor een eID verschillen van gemeente tot gemeente.

In dringende gevallen kunt u een spoedprocedure aanvragen met levering 1 dag later. Daarvoor betaalt u wel een hogere kostprijs.

Neem voor meer info contact op met uw Lokaal Bestuur.

Belgen in het buitenland

Belgen ouder dan 12 jaar die in het buitenland wonen, kunnen een eID krijgen bij de Belgische consulaire beroepspost waar ze zijn ingeschreven. De levertermijn is wel langer.

Vanaf 21 juni 2021 kunnen ook de Belgische gemeenten aanvragen van eID behandelen voor Belgen ingeschreven in een consulair bevolkingsregister. Enkel de spoedprocedure is mogelijk, waarbij de kaart en bijhorende codes worden afgeleverd bij het Lokaal Bestuur (de codes worden niet apart naar het thuisadres verzonden). Maak eerst een afspraak met:

  • als u in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest: de laatste gemeente (van inschrijving) in België
  • als u nooit in een Belgische gemeente ingeschreven bent geweest, maar wel in België bent geboren: de Belgische gemeente van geboorte
  • in alle andere gevallen: een Belgische gemeente naar keuze.

Bedrag

 

Voor een eerste identiteitskaart en elke volgende identiteitskaart

20 euro

Extreme spoedprocedure met levering in Het Gemeentehuis

130 euro

Extreme spoedprocedure met gecentraliseerde levering bij de FOD Binnenlandse Zaken

140 euro

Betalen doet u bij voorkeur met de bankkaart.

Uitzonderingen

Als u door gezondheidsproblemen niet meer zelf ter plaatse kan komen, kunt u mits een medisch bewijs een alternatieve aanvraagprocedure vragen. Indien u hiervan gebruik wilt maken, contacteert u de dienst burgerzaken.

Wat meebrengen

Bij de aanvraag van uw eID brengt u volgende zaken mee:

  • uw oproepingskaart
  • een recente kleurenpasfoto (maximaal 6 maanden oud) die voldoet aan de voorwaarden voor pasfoto's, vermeld op de oproepingskaart
  • uw huidige identiteitskaart of (in geval van verlies of diefstal) het vervangingsattest.

 

Bij het afhalen van uw eID:

  • uw oude identiteitskaart of een verlies/diefstal document (bijlage 12)
  • de kaart met uw pin- en pukcode

Deel deze pagina

woensdag 13 maart 2024