Inspiratie

BEWEGING

Door de maatregelen in verband met het coronavirus worden veel activiteiten opgeschort of uitgesteld. Maar beweging blijft onderdeel van een gezonde dagindeling.

Ook thuis kan u beweegoefeningen doen. Vergeet niet te stretchen! Daarnaast zijn er krachtoefeningen en thuisoefenprogramma's voor senioren. Indien u hiermee aan de slag gaat, kan u steeds #gezondegemeente of #gezondleven gebruiken.

DANSEN

Beweeg of dans samen met uw kinderen – hou een dansfeest– voor kleuters kan unleuke ideetjes vinden via woogieboogie.be.

Samen bewegen is leuker dan alleen. Ook thuis! Zeven tips om de beweging erin te houden:

  1. Dans op uw favoriete liedjes.
  2. Wandel eens rond het huis.
  3. Plant alvast wat verse kruiden, want het is bijna lente.
  4. Geef de auto samen een grondige poetsbeurt.
  5. Probeer elk om beurt vijf minuten te touwtjesspringen.
  6. Speel verstoppertje doorheen het hele huis.
  7. Zet elke 30 minuten een timer en bedien uw gezin met een verfrissend glaasje water.

SPORTERS BELEVEN MEER

Hou de beweging erin met brill – drill! Moet u naar het toilet? Ga dan zitten zonder dat u de toiletbril raakt. Hou het minstens 30 seconden vol!

GEZONDE VOEDING

Gezond eten, voldoende bewegen en genoeg rust helpen om weerstand op te bouwen tegen virussen.

Geen inspiratie voor het eten van elke dag of andere zorgen aan uw hoofd? Check de app Zeker Gezond. Deze staat boordevol gezonde gerechtjes en heeft een handige boodschappenlijstje functie.

WATER

Neem een flesje water bij de hand gedurende de hele dag. Vergeet u te drinken? Dan kan u een App gebruiken om u te helpen. Voeg citroen, munt of aardbei toe en uw water smaakt een stuk beter.

MENTAAL WELBEVINDEN

Bijeenkomsten en activiteiten worden geannuleerd of uitgesteld. Toch nood aan gezelschap of een babbeltje? Probeer nieuwe communicatie uit: skype, hangouts, whatsapp, facetime, teams,... Het opent een nieuwe wereld voor u. En eenmaal u het onder de knie hebt, krijgt uw zelfbeeld een boost.

Organiseer een telefoonketting: spreek met een groepje vrienden, familie of buren een volgorde af wie naar wie belt. Zo hoort u elkaar op geregelde tijdstippen en kan u nieuwtjes uitwisselen. Tip: hou het positief of vertel een goeie grap. Lachen is gezond.

Elkaar opzoeken of intergenerationeel contact proberen we deze weken te vermijden. Blijf wel in contact met elkaar, zeker met mensen die alleen wonen. Wissel telefoonnummers uit met uw vrienden en bel elkaar op geregelde tijdstippen. Stuur een brief of maak een poster om zo het woonzorgcentrum of ziekenhuis in uw buurt op te fleuren!

VERLUCHTEN EN VENTILEREN

Verluchten is sowieso belangrijk. En zeker nu we zoveel mogelijk moeten thuisblijven. Zet de ramen regelmatig wijd open zodat de lucht kan ventileren.

NOOIT BINNEN ROKEN

We zitten met z’n allen meer samen binnen. Binnen roken is nooit een goed idee. De giftige deeltjes blijven overal hangen. U ruikt ze niet, u ziet ze niet, maar ze zijn er wel.

Wilt u rokers helpen met stoppen? Verwijs hen dan zeker door naar www.tabakstop.be of het nummer 0800 111 00, daar vinden ze alle nodige info!

Deel deze pagina

dinsdag 24 maart 2020