Horeca-attest

Horecazaken vormen het kloppend hart van een bruisende gemeente. Het lokaal bestuur Buggenhout moedigt nieuwe initiatieven dan ook aan. Daarom werken we sinds 1 september 2024 in Buggenhout met een horeca-attest. Dit attest krijgt u wanneer u de nodige documenten bezorgt. 

Het attest is zowel persoonsgebonden, alsook plaatsgebonden. Het kan met andere woorden niet overgedragen worden aan een andere uitbater en/of eigenaar of meegenomen worden naar een nieuwe locatie. Hierdoor is de aanvraag van een horecavergunning steeds vereist in volgende gevallen: 

  • (her)opening van een horecazaak
  • verhuis van een bestaande horecazaak 

Starters kunnen, op afspraak, terecht bij de dienst ondernemingen voor begeleiding bij het aanvragen van de verschillende attesten en vergunningen die nodig zijn. 

Hou er rekening mee dat het tot 30 werkdagen kan duren vooraleer uw horeca-attest afgeleverd wordt. Vraag dus tijdig alle nodige documenten aan. Een horecazaak kan namelijk niet openen alvorens men in het bezit is van het horeca-attest. 

Procedure

U doet uw aanvraag via het digitaal formulier.

Volgende documenten zijn nodig voor het horeca-attest: 

Aan het horeca-attest worden door de gemeente volgende vergunningen toegevoegd: 

  • Moraliteitsattest op basis van het uittreksel uit het strafregister 
  • Vergunning tot het verstrekken en schenken van gegiste en/of sterke dranken (indien van toepassing)

Deel deze pagina

maandag 13 januari 2025